Jensens-modellen sprider sig

Biff-bloggen besökte Fridays nyligen och testade deras erbjudande (snack+huvudrätt+ dessert=239kr).
Tyvärr ingick inte nån av deras biffar i erbjudandet så besöket kvalar inte in för att få en recension. Men lite nyheter kan vi ändå rapportera.

Det verkar som om Jensens-modellen, där varje moment i besöket har en egen servitris (läs mer bland våra gamla recensioner) har spritt sig till Fridays.
Vi vårt besök fick vi först träffa bordsplacerar-kvinnan som visade oss in. Sen kom servitör-mannen med menyn. Det var även servitör-mannen som tog beställningarna. Sen fanns det en dricka-kvinna också. Det stod klart när vi försökte beställa refill av servitör-mannen som inte kunde greja det momentet utan hänvisade ärendet till dricka-kvinnan. 
Utöver de här två fanns också duka-av-tallrikar-mannen. Han hade ingen annan uppgift den här kvällen. 
Temat för dagen verkade vara att om man bad personalen om nånting så blev man hänvisad till någon annan.
Till och med när vi bad om notan blev vi hänvisade till - gissa - servitör-mannen.
Vi har inget emot att personalen hjälper varandra med olika saker, det spelar ju absolut ingen roll vem som bär ut maten, men när gästerna inte kan be personalen om nåt blir det svårt. Vem som helst måste ju kunna ta beställningen och sen framföra till dricka-kvinnan att bord 32 behöver refill.

En förklaring till allt det här kan vara att hela beställa mat-processen på Fridays verkar ha blivit datoriserad. Servitör-mannen knappar in saker på sin display. Därefter ploppar det upp info på en dataskärm så att till exempel dricka-kvinnan ser vad hon behöver göra.
Nu verkar systemet ha vissa problem.
Nånstans mellan varmrätt och efterätt föll vi ur systemet och blev sittandes. Enligt servitör-mannen berodde det på att han inte hade någon "dessert planner" i sin dosa. Det fick till följd att ingen av personalen back stage fick info om vår Oreo madness.
En bieffekt av datoriseringen verkar också vara att personalen släpper allt ansvar för gästerna och faller tillbaka i datasystemets trygghet. De blir som robotar som bara utför de order som kommer upp på dataskärmen. Eftersom alla verkar ha ett eget bevakningsområde finns det ingen som tar huvudansvaret för gästerna. Alla litar på varandra och blir det ett hack i kedjan, typ vi behöver en ny gaffel, så rasar allt.
Det hela var väldigt intressant och påminde lite om att ha kontakt med en myndighet.

Maten var god och Fridays är ett trevligt ställe. Dessutom är det kanon att man får gratis refill på drickan.
Men det hamnade liksom i skymundan av deras flödesschema.
Det blir spännande att se hur systemet utvecklas. Kanske är det framtiden vi har fått en inblick i.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback