Bifftjuvar - fett extraknäck?

Enligt Dagens Nyheter finns det köttjuvar i butikerna. De lever på att sno biffar ur kyldisken och kränga dem till krogar. Personligen har jag svårt att se hur det skulle vara en särskilt lukrativ affärsidé. Det måste finnas bättre grejer att dra in pengar på.

Matmästare Jörgen Hedberg (kallas Jörgen Hedman i tidningens bildtext) på Coop Zinkensdamm säger: När man beställer en oxfilépizza för 45 spänn på en pizzeria kan man ju undra hur de har råd med oxfilén.
Jag säger: Det är inte oxfilé på pizzorna, Jörgen. Det bara heter oxfilépizza.
Indirekt pekar Hedberg ut pizzerior som de stora bovarna här. Jag tror att oxfilébluffen på landets pizzerior är en helt annan grej.
Det påminner mig om min morbror som brukar säga att "varje år importeras x antal kilo åsnekött till Sverige, men ingen restaurang har åsna på menyn"...

Några favoriter ur artikeln:
"Det är lockande för krögare i en pressad bransch att slå till på oxfilé för 100 kronor kilot."

"Vissa är missbrukare som mest stjäl för eget bruk. Men de större stölderna genomförs av tjuvar som gjort köttstölderna till en livsstil."
 
"Tjuvarna arbetar ofta i par med specialgjorda väskor där de skyfflar in färdigpackat kött bakom ryggen in i bagen och sedan går rakt ut ur butiken."




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback