Sno en ko

Sveriges Radio hakar på bevakningen av biffstölderna från Sveriges mataffärer.
- Nästan en gång i månaden tar vi nån som snattar kött, säger Jonas Lööf, chef för en affär i Älmhult.

Det börjar bli på allvar det här. När jag läste DN:s artikel tidigare i år visste jag inte om det var på riktigt. Jag hade svårt att tro på det där om specialtillverkade väskor som bifftjuvarna använder sig av. 
I Dagens Eko intervjuas Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel. Han brukar alltid dyka upp i tidningarna när det gäller kortbedrägerier eller snatterier. Om han säger att de har följt efter tjuvarna och sett hur de levererar sina snattebiffar till olika restauranger är det stort.
Min fråga bara: Varför griper ni inte tjuvarna i så fall?

Fast jag har fortfarande svårt att ta det här fenomenet på allvar. För det första har jag aldrig varit i närheten av att se något misstänkt när jag handlar. För det andra ställer jag mig frågande till om det verkligen kan finnas en ekonomi i det här? Om man nu gör valet att inte råna en guldsmedsbutik, vore det inte bättre att ge sig direkt på köttbilen som levererar biffarna till affärerna? Ett bifftransportrån helt enkelt. Eller bryta sig in på Scan? Eller kanske sno en ko?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback